ارسال به دیگران پرینت

پارلمان اروپا | قطع ارتباط پارلمان اروپا با ایران

اهمیت قطع ارتباط با ایران چه تبعاتی برای پارلمان اروپا دارد؟

کوروش احمدی کارشناس سیاست خارجی در گقتگو با «انتخاب» درمورد تاثیر تصمیم پارلمان اروپا مبنی بر قطع ارتباطات و گفت و گوهای مستقیم میان اروپا و جمهوری اسلامی بر مذاکرات، بیان می‌کند که تاثیر تصمیم پارلمان اروپا به قطع رابطه با ایران منحصر به تاثیر غیرمستقیم از طریق تیرگی بیشتر روابط ایران با کل اتحادیه است.

اهمیت قطع ارتباط با ایران چه تبعاتی برای پارلمان اروپا دارد؟

قطع ارتباط پارلمان اروپا با ایران

یک کارشناس سیاست خارجی درمورد تاثیر تصمیم پارلمان اروپا مبنی بر قطع ارتباطات و گفت و گوهای مستقیم میان اروپا و جمهوری اسلامی بر مذاکرات، بیان می‌کند که تاثیر تصمیم پارلمان اروپا به قطع رابطه با ایران منحصر به تاثیر غیرمستقیم از طریق تیرگی بیشتر روابط ایران با کل اتحادیه است. لذا اگر قرار باشد در آینده گشایشی در مذاکرات برجام حاصل شود، فکر نمی‌کنم این تصمیم پارلمان اروپا مانعی در برابر انجام وظایف بورل و ایفای نقش او به عنوان رئیس کمیسیون مشترک برجام باشد.

رئیس پارلمان اروپا اعلام کرده است که تا اطلاع ثانوی ارتباطات و گفتگوهای مستقیم میان این نهاد اروپایی و جمهوری اسلامی ایران قطع می‌شود. روبرتا متسولا، رئیس پارلمان همچنین با اشاره به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان در ایران تاکید کرد که «اروپا چشمان خود را روی معترضانی که چشم امید به ما دارند، نخواهند بست.»

کوروش احمدی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت و گو با «انتخاب» درخصوص اینکه این اقدام اروپا چه معنایی دربر دارد، عنوان کرد: «آنطور که رئیس پارلمان اروپا اعلام کرده، این تصمیم در واکنش  به اقدام ایران برای تحریم شش تن از اعضای پارلمان اروپا گرفته شده است. البته از ابتدای بروز اعتراضات اخیر در ایران، پارلمان اروپا در این رابطه فعال بوده و در اولین اقدام در این رابطه، پارلمان اروپا طی قطعنامه‌ای در اواسط مهر ضمن شرح مطالبی راجع به اعتراضات، خواستار تحریم افراد و نهادهای درگیر در جان باختن مهسا امینی توسط اتحادیه اروپا و برخورد پلیس با اعتراضات خیابانی شد. در این متن همچنین از سازمان ملل و شورای حقوق بشر خواسته شده بود که راجع به این حوادث تحقیق کنند. ظاهرا واکنش ایران و تحریم شماری از اعضای پارلمان که شامل منع ورود آنها به ایران می شود، در ارتباط با آن اقدامات پارلمان اروپا صورت گرفته بود.»

وی در پاسخ به سوالی راجع به اهمیت پارلمان اروپا تاکید کرد: «پارلمان اروپا در واقع مجلس قانونگذاری اتحادیه اروپا است و از جهت نقشی که به همراه شورای اروپا در تصویب لوایح کمیسیون اروپا دارد، مهم است. این پارلمان همچنین از طریق کمیته هایی که دارد، نشست‌هایی برای بررسی تحولات جاری تشکیل می‌دهد که از نظر انعکاس در رسانه‌ها و تاثیر بر افکار عمومی قابل توجه است. البته تصمیمات پارلمان اروپا برای تک تک دولت‌های عضو اتحادیه اروپا الزام آور نیست اما نظرات و بیانیه‌های این پارلمان 705 نفره بر تصمیمات دولت‌های اروپا تاثیر دارد، چرا که این پارلمان مرکب از نمایندگانی از هر 27 عضو اتحادیه است که متناسب با جمعیت هر کشور انتخاب می شوند.»

احمدی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا این تصمیم بر ادامه مذاکرات تاثیر می‌گذارد، گفت: «البته تصمیم قطع ارتباط پارلمان اروپا با ایران منحصر به رئیس و اعضا و نیز کمیته‌های این پارلمان است و در آن ذکری از مقامات اتحادیه اروپا نرفته است. لذا این تصمیم به لحاظ رسمی و اجرایی تاثیری بر دیگر اجزاء اتحادیه ندارد. اما از آنجا که پارلمان یکی از ارکان مهم اتحادیه است، نوع رابطه آن با ایران بی تاثیر بر رابطه کل اتحادیه با ایران نیست. بعلاوه، از آنجا که نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه که رئیس کمیسیون برجام هم هست، یک مقام اجرایی و عضو کمیسیون اروپا است، پارلمان اروپا نمی‌تواند تصمیمی الزام آور برای اعضای کمیسیون اروپا بگیرد. لذا، تاثیر تصمیم پارلمان اروپا به قطع رابطه با ایران منحصر به تاثیر غیرمستقیم از طریق تیرگی بیشتر روابط ایران با کل اتحادیه است.»

این دیپلمات پیشین ایران در ادامه تاکید کرد: «لذا اگر قرار باشد در آینده گشایشی در مذاکرات برجام حاصل شود، فکر نمی‌کنم این تصمیم پارلمان اروپا مانعی در برابر انجام وظایف بورل و ایفای نقش او به عنوان رئیس کمیسیون مشترک برجام باشد.»

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • جمشید ارسالی در

      این قطع ارتباط پارلمان اروپا با ایران .باعث می شود در این زمستان به بزنند

    • ناشناس ارسالی در

      ایران هم چشمانش را بر روی خشونتهایی که اروپاییان به خصوص فرانسه بر علیه معترضان انجام میدهند ، نخواهد بست.
      گور پدر اتحادیه اروپا ،،، اروپا کلا غلام حلقه به گوش آمریکاست و از خود اراده ای ندارد،،، پس بیخود بزرگشان نکنید.
      اگر جنگ روسیه ادامه پیدا کند ، شاهد اروپای جدیدی خواهیم بود که احتمالا دیگر از این گوه خوری ها نخواهد کرد

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه