ارسال به دیگران پرینت

احراز هویت برای همه کاربران صرافی بایننس اجباری شد؛ کاربران ایرانی چه کنند؟

صرافی بایننس به عنوان بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان از نظر حجم معاملات روزانه، انتخاب اول اکثر تریدرها و معامله‌گران رمز ارز در ایران است.

احراز هویت برای همه کاربران صرافی بایننس اجباری شد؛ کاربران ایرانی چه کنند؟

صرافی بایننس به عنوان بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان از نظر حجم معاملات روزانه، انتخاب اول اکثر تریدرها و معامله‌گران رمز ارز در ایران است. از اول شهریور سال جاری صرافی بایننس احراز هویت را برای تمامی کاربران خود الزامی کرد. از آن‌جا که ایران در لیست کشورهای ممنوعه صرافی بایننس قرار دارد، کاربران ایرانی دیگر قادر به استفاده از این صرافی نیستند. بلوکه شدن تمام سرمایه از جمله ریسک‌های قابل توجه برای کاربرانی است که همچنان تمایل به استفاده از این صرافی را دارند. 

تکلیف کاربران ایرانی صرافی بایننس چیست؟

1-1-2

چند سالی است که بازار ارزهای دیجیتال به دلیل رشد خیره‌کننده قیمت‌ها و در صدر آن‌ها رشد قیمت بیت کوین، به محلی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. رشد قیمت ارزهای رمزنگاری شده در دو سال اخیر، ایرانیان بسیاری را به این بازار کشانده است. بسیاری از تریدرهای ایرانی، از صرافی بایننس برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. اما از شهریور سال ۱۴۰۰ این صرافی احراز هویت را برای تمامی کاربران خود اجباری کرد. این سیاست جدید، برای کاربران مقیم ایران مشکل ساز شد. بایننس سه سطح مختلف برای احراز هویت کاربران معرفی کرده است. برای احراز هویت در حساب سطح پایه باید اطلاعاتی نظیر ایمیل، نام شهر، خیابان و کد پستی محل سکونت در آن شهر به بایننس اعلام شود؛ محدودیت برداشت روزانه از این حساب معادل ۰.۰۶ بیت کوین تعریف شده است که با استفاده از ماشین حساب ارز دیجیتال میهن بلاکچین و با توجه به قیمت بیت کوین این عدد معادل ۲۶۶۰ دلار و تقریبا ۷۴ میلیون تومان خواهد بود. 

برای سطح متوسط باید علاوه بر اطلاعات سطح پایه، باید مدارک هویتی معتبر خود را به همراه تصویر خود برای احراز هویت به بایننس ارائه داد. حق برداشت در این سطح روزانه ۱۰۰ بیت کوین خواهد بود. و در انتها برای سطح پیشرفته باید علاوه بر موارد ذکر شده در سطوح فوق، آدرس خود را نیز تایید کنید. این حساب هیچ محدودیت برداشتی نخواهد داشت. 

با توجه به قوانین بین‌المللی در حوزه امور مالی و همچنین آیین‌نامه داخلی صرافی بایننس، کاربران ایرانی در هیچ‌یک از سطوح تعریف شده جایی ندارند و فعالیت در صرافی بایننس برای کاربران ایرانی مقیم ایرانی عملا به پایان رسیده است. 

واکنش ایرانیان به این اتفاق چه بود؟ 

برخی از کاربران ایرانی با مشاهده تغییرات اساسی در آیین‌نامه داخلی بایننس، ریسک ماندن در این صرافی را بسیار بالا ارزیابی کرده و ترجیح دادند برای همیشه از این صرافی مهاجرت کنند. با توجه به شرایط، به نظر می‌رسد، خروج از بایننس بهترین تصمیم است. اما برخی دیگر از کاربران، به دنبال راهی برای دور زدن بایننس و ادامه فعالیت خود در این صرافی هستند. احراز هویت جعلی و استفاده از مشخصات غیرواقعی، خریداری حساب‌های کاربری احراز هویت شده، استفاده از اطلاعات دوستان و اقوامی که از ایران مهاجرت کرده و روش‌های دیگری که Mihanblockchain تمام راه‌های جایگزین صرافی بایننس برای ایرانیان را در نوشته‌ای گردهم آورده است. برخی از این روش‌ها ریسک بالایی دارند و برخی دیگر ریسک منطقی داشته و همچنان می‌توان به کمک آن‌ها از بایننس استفاده کرد. اما به هر حال استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال ریسک بالاتری در مقایسه با کیف پول‌ها دارند که در زمان استفاده از آن‌ها باید این ریسک‌ها را ارزیابی کرد.

چند پیشنهاد برای افزایش امنیت دارایی‌ها1-1-2-3

 

اکنون که صرافی بایننس عملا سرویسی به کاربران ایرانی ارائه نمی‌دهد، زمان مناسبی است تا چند پیشنهاد مهم برای افزایش امنیت دارایی‌های دیجیتال در زمان سرمایه‌گذاری بر روی رمز ارزها را معرفی کنیم. 

صرافی‌های داخلی

اولین گام برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، خرید آن‌هاست. یکی از امن‌ترین راه‌ها و شاید تنها راه عمومی برای خرید یک ارز دیجیتال، صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی هستند. هرچند فعالیت این صرافی‌ها در کشور محل مناقشه قانون‌گذاران است، اما بسیاری از این صرافی‌ها در این مدت سابقه خوبی داشته و کاربران زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند. اما صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی و خارجی به هیچ عنوان گزینه مناسب و امنی برای نگهداری رمز ارزها نیستند. برای درک اهمیت این موضوع کافی است اتفاقات تلخی که برای کاربران صرافی کریپتولند افتاده را مرور کنید. صرافی‌های خارجی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در مقایسه با صرافی داخلی به مراتب ریسک بالاتری دارند. پس پیشنهاد می‌شود به هیچ عنوان از صرافی برای نگهداری رمز ارزها استفاده نکنید.

صرافی‌های خارجی

اکنون که کاربران ایرانی نمی‌توانند از صرافی بایننس استفاده کنند، دارایی خود را از این صرافی خارج کرده و آن را به دیگر صرافی‌های خارجی که به ظاهر مشکلی با کابران ایرانی ندارد، انتقال می‌دهند. این کار مصداق از چاله به چاه افتادن است. دلیل اینکه صرافی بایننس این محدودیت‌ها را برای کاربران خود ایجاد کرده، فشار نهادهای نظارتی بین‌المللی است. این نهادها سرانجام به سراغ دیگر صرافی‌ها خواهند رفت. از طرفی وقتی یک صرافی ارز دیجیتال بین‌المللی صراحتا اعلام کرده که به کاربران ایرانی سرویس می‌دهد، بترسید و به هیچ عنوان به آن اعتماد نکنید. خارج کردن دارایی‌های دیجیتال از صرافی بایننس و انتقال آن به دیگر صرافی‌های خارجی یک راهکار دائمی و مطمئن نیست.

کیف پول ارز دیجیتال

فراهم کردن بستری آزاد برای فعالیت‌های مالی و آزادی و برابری اقتصادی در جهان، یکی از اهداف اساسی رمز ارزها است که تکنولوژی بلاک چین در تلاش برای پیاده‌سازی آن است. کیف پول‌های ارز دیجیتال یکی از محصولات این تکنولوژی است. اما صرافی‌های ارز دیجیتال به دلیل داشتن ماهیت متمرکز، وصله ناجوری برای این دنیای غیرمتمرکز هستند. بهترین راه برای ذخیره و نگهداری رمز ارزها، استفاده از کیف پول‌ها یا والت (Wallet) ارز دیجیتال است. در زمان استفاده از کیف پول‌ها هیچ کشور و نهادی نمی‌تواند ما را تحریم کند. به عبارت دیگر، هیچ کس از هویت ما اطلاع ندارد و حریم خصوصی افراد تا حد خوبی رعایت می‌شود. در زمان استفاده از کیف پول‌ها باید مواردی را مورد توجه قرار دهیم.

1-1-2-3-4

در زمان ساخت یک کیف پول، کلید خصوصی یا عبارت بازیابی آن نیز در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که به منزله رمزعبور آن کیف پول است. این رمز را باید در محلی امن نگهداری کنیم و بهتر است چند نسخه از آن را یادداشت کرده و در مکان‌های متفاوتی نگهداری کنیم. اگر این عبارت بازیابی را گم کنیم، هیچ راهی برای بازیابی آن وجود ندارد و دارایی‌های ما نابود خواهد شد. این رمزعبور در عمده کیف پول‌ها به صورت ۱۲ یا ۲۴ کلمه انگلیسی است که باید ترتیب این کلمات نیز رعایت شود و کلمات را به ترتیب یادداشت کنیم. نکته بعدی استفاده از کیف پول‌هایی است که امکان ذخیره تعداد زیادی از رمز ارزها در آنها وجود دارد. استفاده از این کیف پول‌ها مدیریت دارایی‌های دیجیتال را مراتب ساده‌تر می‌کند. 

به این نکته توجه کنید که به هیچ عنوان کلیدخصوصی یا همان عبارت بازیابی کیف پول‌های خود را در اختیار دیگران قرار ندهید. اگر کسی به جز شما، کلید خصوصی کیف پول شما را در اختیار داشته باشد، به راحتی می‌تواند تمامی دارایی‌هایی که در کیف پول داشتید را انتقال دهد و هیچ راهی برای بازگرداندن آن وجود ندارد.

جمع بندی

در این نوشته سعی شد تا پس از کوچ اجباری کاربران ایرانی از صرافی بایننس، مشکلات و دغدغه‌های پیش روی فعالان ایرانی حوزه رمز ارزها را معرفی کنیم. راه‌های جایگزینی برای این صرافی معرفی شد و ریسک‌ها و خطرات آن‌ها را ارزیابی کنیم. با توجه به شرایط موجود استفاده از سایر صرافی‌های خارجی، ریسک بسیار بالایی به همراه خواهد داشت و به نظر استفاده از کیف پول ارز دیجیتال جایگزین بسیار بهتری برای صرافی بایننس خواهد بود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه