ارسال به دیگران پرینت

بازار تجریش | تاریخچه بازار تجریش

از قدمت بازار تجریش و امامزاده صالح خبر داری؟ | تاریخچه بازار تجریش تهران

در برخی از کتاب ها و منابع تاریخی آمده است که ساخت بازار تجریش به ۷۰ سال پیش باز می گردد. اما بنا به گفته کسبه های قدیمی بازار، قدمت و سن بازار تجریش بالای ۱۵۰ سال است. وجود بناهای تاریخی در این بازار گواه این موضوع است که سن و قدمت بازار تجریش بیش از این حرف ها است.

از قدمت بازار تجریش و امامزاده صالح خبر داری؟ | تاریخچه بازار تجریش تهران

تاریخچه بازار تجریش تهران

در برخی از کتاب ها و منابع تاریخی آمده است که ساخت بازار تجریش به ۷۰ سال پیش باز می گردد. اما بنا به گفته کسبه های قدیمی بازار، قدمت و سن بازار تجریش بالای ۱۵۰ سال است. وجود بناهای تاریخی در این بازار گواه این موضوع است که سن و قدمت بازار تجریش بیش از این حرف ها است.

بازار تجریش تهران یک بازار سرپوشیده است و در کنار میدان تجریش و حرم امام زاده صالح قرار گرفته. این بازار یکی از قدیمی ترین بازارهای تهران است و به گفته افرادی که سن و سالی ازشان گذشته است این بازار همیشه محلی برای گشت و گذار و خرید بوده است. البته همین امروز هم هنوز یکی از اصلی ترین بازارهای شمال تهران به حساب می آید و جمعیت زیادی هر روزه در آن رفت و آمد می کنند.

در اطراف آن حرم امام زاده صالح قرار گرفته است و دو محله قدیمی تهران ینی سر پل و تجریش را به یکدیگر متصل می کند. بازار تجریش یک بازار سر پوشیده است و در واقه یک نمونه کوچک ساخته شده از بازار بزرگ تهران به حساب می آید. طول این بازار به ۷۰۰ متر می رسد و بیش از ۴۰۰ باب مغازه در آن مشغول به فعالیت هستند.

بازار تجرش تهران - الی گشت

سفری خاطره انگیز به طهران قدیم

اکثر افرادی که در محله های شمال شهر تهران زندگی می کنند خاطرات بسیار خوبی در مورد روزهای قدیم بازار تجریش تهران دارند. این بازار سر پوشیده در کنار رودخانه تجریش واقع شده است. در طهران قدیم این محله به صورت الان پر از خانه های مسکونی نبوده است. امام زاده صالح به همراه بازار تجریش به همراه یک رودخانه پر آب و باغ هایی مملو از میوه این محله را تشکیل می داده اند. آب و هوای تجریش در زمان های گذشته زبانزد عام و خاص بوده است و به نوعی منطقه ای ییلاقی در تهران به شمار می رفته.

در حال حاضر شاید آن صفای قدیم در این محله وجود نداشته باشد اما بازار تجریش تهران به همراه امام زاده صالح همچنان پابرجا هستند و افراد زیادی برای بازدید از آنها هر روز به محله تجریش می روند. حجره ها و مغازه های بازار تجریش همان حال و هوای قدیمی خود را سعی کرده اند که حفظ کنند البته ساخت پاساژ مدرنی همچون قائم کمی از حال و هوای قدیمی محله کاسته است.

اگر به بازار بزرگ تجریش می روید بهتر است حتما سری به میدان بزرگ میوه و تره بار بزنید. این میدان که در زمان های قدیم تکیه تهران بوده است، معماری بسیار جالب و دیدنی دارد. هنوز هم سقف و دیواره های این میدان پر است از کاشی های رنگارنگ که در لا به لای دیوارهای آجری قرار گرفته اند. نام مغازه ها و حجره ها نیز با خط نستعلیق بر روی کاشی های فیروزه ای رنگ نوشته شده است که زیبایی بصیری بازار را دو چندان می کند.

تاریخچه بازار تجریش تهران

تاریخ دقیق ساخت و شروع به کار بازار تجریش تهران مشخص نیست. در برخی از کتاب ها و منابع تاریخی آمده است که ساخت بازار تجریش به ۷۰ سال پیش باز می گردد. اما بنا به گفته کسبه های قدیمی بازار، قدمت و سن بازار تجریش بالای ۱۵۰ سال است. وجود بناهای تاریخی در این بازار گواه این موضوع است که سن و قدمت بازار تجریش بیش از این حرف ها است. به عنوان مثال تکیه بزرگ تجریش که درون بازار قرار دارد تاریخی ۲۰۰ ساله دارد و گفته می شود که قبل از ساخت بازار نیز در این محل قرار داشته است.

بازار تجریش تهران - الی گشت

تکیه بزرگ بازار تجریش تهران

همانطور که قبل تر اشاره کردیم تکیه بزرگ بازار تجریش تهران بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد. در نتیجه می توان گفت که این تکیه یکی از قدیمی ترین تکیه های شهر تهران است. تکیه تجریش در تاریخ ۲۵ مهر سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است. در حال حاضر این تکیه بزرگ و قدیمی تبدیل به بازار مروه و تره بار شده است. میوه های خوش رنگ و لعاب هر فصل به نحوی زیبا در این میدان چیده می شود و حال و هوای جالبی به بازار داده است.

البته هنوز هم در ایام محرم تکیه قدیمی بازار تجریش تبدیل به یک هیئت عزاداری بزرگ می شود و مراسم های مختلفی مانند تعزیه نیز در آن برگزار می گردد. تعزیه های تکیه تجریش آن قدر شهرت و قدمت دارد که در ششمین اجلاس شورتی عالی ثبت کشور، مراسم تعزیه خوانی در تکیه بزرگ تجریش به عنوان میراث معنوی به ثبت رسید.

معماری تکیه بزرگ بازار تجریش تهران

معماری تکیه بزرگ بازار تجریش تهران مثال زدنی و بسیار زیبا است. این تکیه یک فضای میانی دارد و ساختمانی دو طبقه در اطراف آن قرار گرفته است. در سمت غربی تکیه یک مغازه بسیار بزرگ با ارتفاعی بسیار بلند وجود دارد که از همه غرفه ها و حجره ها بزرگ تر است و به آن شاه نشین گفته می شده است. در ضلع شمالی تکیه ۵ باب مغازه و در ضلع های جنوبی و شرقی نیز ۴ باب مغازه ساخته شده است. طبقه بالای تمیه در ایام محرم تبدیل به یک هیئت عزاداری می شود. اما در سایر ایام سال استفاده از آن مربوط به کارهای تجاری است. در گذشته سقف تکیه با ستون های چوبی مهار شده بود اما با مرور زمان امروزه شاهد ستون های فلزی که نگهدارنده سقف هستند، هستیم.

خرید در تجریش - الی گشت

تکیه بازار تجریش تهران چطور ساخته شد؟

نحوه ساخت تکیه بازار تجریش تهران یکی از شنیدنی ترین داستان های مربوط به این بازار است. در اوایل قرن ۱۲ م هجری جمعی از باغداران و روستاییان ساکن محله تجریش تصمیم بر این گرفتند که یک محل برای برگزاری مراسم های مذهبی  در ماه محرم در این منطقه بسازند. در نتیجه می توان گفت که سال ساخت تکیه بزرگ تجریش به ۱۱۷۶ هجری شمسی باز می گردد.

جالب است بدانید که در ابتدا این تکیه سقف نداشته است ولی به علت بارش های فراوان در این منطقه تصمیم بر این گرفته شد تا این تکیه مسقف شود. از آن زمان تا به حال هر ساله با فرا رسیدن ماه محرم عزاداری های متعدد و تعزیه های باشکوهی در این تکیه برگزار می گردد. در سال ۶۶ هجری شمسی یک سیل بزرگ در منطقه رخ داد و بخش های زیادی از بازار بزرگ تجریش و تکیه آسیب دید. ولی به همت مردم و کسبه بازار این آسیب ها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.

بازار تجریش تهران در کنار امام زاده صالح و میدان تجریش قرار گرفته است. این بازار سرپوشیده یکی از قدیمی ترین بازارهای تهران است و نمونه کوچکی از بازار بزرگ تهران به شمار می رود. تکیه بزرگ تجریش قدمتی ۲۰۰ ساله دارد که در زمان های گذشته به منظور برگزاری مراسم های مذهبی ساخته شده بوده است. امروزه این تمیه تبدیل به بازار بزرگ میوه و تره بار شده است ولی هنوز هم در ماه های محرم مراسم های مذهبی و تعذیه در آن برگزار می گردد.

بازار تجریش و امام زاده صالح

امام زاده صالح(ع) یکی از فرزاندان امام کاظم (ع) است که مرقد مطهر ایشان در نزدیکی بازار تجریش واقع شده است. قدمت این مکان طبق کتیبه‌های قدیمی موجود به سال 700 هجری قمری بازمی‌گردد. گردشگران و مسافرانی که برای زیارت به امام زاده صالح می‌آیند محال است از بازار تجریش دیدن نکنند. وجود بازار تجریش و امام زاده صالح (ع) و حتی غذاخوری‌ها و اماکن تفریحی دیگر، این منطقه را به منطقه‌ای گردشگری تبدیل کرده است.

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه